Frihet

Skrivövning: Skriv en text som ger ett nytt perspektiv på ordet "frihet".

Texten nedan har jag skrivit utifrån övningen 'Frihet'. Du skriver som du vill. Det finns inga regler.

Hej. Jag har beställt paketet valfrihet.
"Grattis till ditt val"
Men jag skulle vilja slippa säljsamtal.
"Frihet från säljsamtal ingår inte i paketet valfrihet"
Och jag vill slippa att drunka i mail med sälj.
"Frihet från säljmail ingår inte. Skyll dig själv."
Och jag vill inte välja mellan hundra kassa handkrämer, när det bara är en handfull som är bra. Jag vill inte prova tio otrevliga tandkrämer, eller sju obehagliga bredbandsbolag. Jag vill slippa alla banala val.
"Slippa-banala-val-frihet ingår inte i paketet valfrihet."
Kan jag inte bara få varor och tjänster som är sjysst producerade, funkar bra och är rimligt prissatta?
"Detta val ingår inte i valfrihet."
Jag vill inte att skogen ska skövlas, eller att arter ska dö ut, för att producera mina varor.
"Låta-skogen-stå-kvar-frihet och låta-arter-vara-kvar-frihet ingår inte i paketet valfrihet."
Jag vill inte köpa sånt som är dåligt, men hur mycket research ska jag behöva göra innan varje köp?
"Den tid som krävs för research för att göra bra val inom paketet valfrihet är en evighet."
Vissa har fuskat sig till sin stämpel om eko, fairtraide och djurvänlighet.
"Man vet aldrig vad som är rätt eller fel. Att slippa kval är inte ett val."
Och alla dessa jävla avtal. Ska jag behöva läsa hundra sidor så fort jag vill göra ett val?
"Slippa-läsa-avtals-frihet ingår inte i paketet valfrihet."
Jag är trött på företag som ljuger. Jag är trött på företag som överdriver det bra och som är dunkla med det dåliga.
"Slippa-dumma-företag ingår inte i paketet valfrihet. Men du har valet att själv starta ett sjysst företag."
Hurra! Ett eget företag! Då kan jag bara ägna mig åt det jag är bra på.
"Ja. Förutom den tiden du ägnar åt säljsamtal och mail. Har du företag blir du kontaktad som bara fan."
Vad synd. Men jag behöver väl inte göra reklam för mitt företag? Och jag kan vara helt ärlig i min kommunikation: redovisa svagheter och inte överdriva styrkor?
"Ja. Förutom att du inte kommer få en enda kund. Tänk på att du konkurrerar med företag som dränker sina kunder i reklam och säljsamtal, och som döljer svagheter och överdriver eller ljuger om sina styrkor."
Men kunderna kan jag väl lita på?
"Ja. Förutom dem som försöker lura dig. Och resten vill inte lura dig, de vill bara att de ska göra mycket jobb till ett litet pris. Att undvika osjyssta kunder och förhandla med halvsjyssta kunder kommer du att lägga mycket tid på."
Men jag vill ju lägga tid på det jag brinner för. Jag vill inte dränka i reklam eller bli dränkt i reklam. Jag vill vara ärlig och att andra ska vara ärliga mot mig.
"Detta val ingår inte i paketet valfrihet. Att vara uppriktig och att inte störa folk innebär rak kurs mot konkurs."
Och är det inte lite knäppt hur vi egenföretagare uppmuntras att ägna oss åt sociala medier och att skaffa kontakter. Ska inte relationer vara djupa och viktiga, istället för ytliga och sälj-inriktade?
"Att slippa att riskera att bli ett tomt skal är inte ett val."
Men då skulle jag vilja avbeställa paketet valfrihet, tack.
"Att säga upp paketet valfrihet är inget val. Har du inte läst det finstilta valfrihets-avtalet?"

Dela

Facebook | Twitter | LinkedIn | Epost